2009. május 28., csütörtök

Toldi új szemszögből

Ég a napmelegtől a kopár szik sarja,
Bár ezt Gyurcsány Ferenc soha be nem vallja.
Pedig még legénytoll sem pelyhedzik az állán,
Iszony sok hazugság áradt ki a száján.

Ő viszi a szót most már a kormányon,
Elkurtuk elvtársak, de ezt sosem bánom.
A CNN csatornán megremeg a beste,
Hazudtunk reggel, éjjel és hazudtunk este.

S hol van Hiller Pityu, merre leng a karja?
Tikkadt szöcskenyájak legelésznek rajta.
Ösztövér kútágas, hórihorgas gémmel,
Lendvai Ildikó folyton Fideszt kémlel.

Juhász Ferenc bezzeg honvédő rutinnal,
Felszólít és fröcsög fékevesztett kínnal.
Elvtársak, figyeljünk, kezünkben az irka,
Én vagyok a Juhász, ti meg a sok birka.

Írjátok hát össze, kit és hogyan láttok,
Így talán megmentjük a bukástól a pártot.
A Köztársaság téren remegnek a combok,
Feri, most segítsél, ha kimegyek, mit mondok?

Ne aggódjon senki, majd én beszélek,
Mert az orvos is megmondta, én senkitől se félek.
Felírva a kórkép egy fél cédulára,
Ebben hasonlítok talán Horn Gyulára.

Egykor jobban állt tán rajta a pufajka,
Ő hazudott rosszul, és leszakadt a pajta.
Én már rutinból szöktetem a szókat,
Fogam kerítésén árad ki a szózat.

A gáz árát emeljük, kifosztjuk a népet,
Mindehhez a paraszt vágjon majd jó képet.
Talán tüntetgetnek, de én azt hol bánom,
Én maradok úgy is a reformkormányon.

Ne fájjon a fejünk, a választást megnyertük,
Az MTV ostromát böszmén le is vertük.
Böszme frakcióban böszme fejek ülnek,
A gyurcsányi szóra szemek kerekülnek.

Míg ők egymással vannak elfoglalva,
Lángokban áll az ország és ketyeg az óra.
Jó reggelt magyarok, ébredjetek végre,
A Gyurcsány-csomaggal kivittek a jégre.

Ferencünk nem mond le az elnöki posztról,
És nem mond le biza a kiemelt kosztról.
Hogy mi lesz belőle? Nem tudja még senki,
De jobb lenne nekünk a beszélőn keresni.

Mintha pásztortűz ég őszi éjszakákon,
De nem pásztortűz az, a rendőr kocsit látom.
Parázslik a vidék, lángol a főváros,
Most lépjetek gyorsan, ki bármiben sáros.


fi-fica

Csoóri Sándor: a valóságot ma nem tudjuk körüljárni


Csoóri Sándor: a valóságot ma nem tudjuk
körüljárni
/Magyar Hírlapból 2008.07.26.

Itt már csak a forradalom segíthet! - fakad ki
idegesen egyik orvos ismerősöm, miközben a
sarkam tájékát tapogatja, nincs-e sarkantyúm.
Csodálkozva nézek rá: sose szokott ő ilyeneket
mondani. Úgy látszik, kezd betelni nála is a
pohár. - Doktor úr, forradalom? - Igen,
forradalom - ismétli meg indulatosan. - Olyan ez
az ország, mint egy nyitott seb, folyik belőle a
savó, a genny, és köröznek fölötte a legyek. Ha
nem tudjuk meggyógyítani a nyitott sebet, lehet,
hogy a fél lábat csonkolni kell. Holott egyszer
már csonkolták, a trianoni műtőasztalon.

- Doktor úr, elfogadom az érveit és az
indulatát, csupán a forradalom gondolatát, mint
a kakastaréjt vágnám le róluk. A forradalomhoz
nemcsak magasba csapó szenvedélyek kellenek,
hanem fegyverek is. Honnan a csodából szereznénk
mi gépfegyvereket, páncélöklöt, finomabbnál
finomabb aknákat? Ha még bent volnának a szovjet
csapatok, tőlük talán "zabrálhatnánk". Vagy ha
volna magyar katonaság, tőlük is. De hát se ez
nincs, se a másik. Fegyvere itt az országban
csak a rendőrségnek van meg az őrző-védő gyanús
társaságoknak, amelyekhez képest a Magyar Gárda
árvalányhajas cserkészcsapat - és vannak még a
hazai és a külföldi bűnbandák - nemzetközi
nevükön maffiák -, amelyek jobban vigyáznak a
fegyvereikre, mint a szemük fényére.

Az orvos egyetértően bólogat, hogy érti, érti,
aztán ösztönös nyaktekeréssel kinéz a kórház
udvarára, ahol épp egy galamb sétál az autója
tetején. Legszívesebben elhessentené róla, de
egy "komoly" beszélgetést nem akar ilyen semmiséggel megzavarni.

- Ez azt jelenti, kedves író úr, hogy rosszabb a helyzetünk, mint 1956-ban.

Épp belekezdenénk egy számomra is csak félig
tisztázott gondolatba, de beszól a nővér a
vizsgálószobába, hogy valamelyik ismerőse várja a doktor urat.

Megértem, de váratlanul megkondul bennem egy
árva kis harang, s arra figyelmeztet, hogy
manapság ilyen töredékesek, rongyosak az
eszmecseréink. Mindent félig mondunk csak el.
Mintha félig kész ételeket raknának elénk délben
is és este is. Megemésztetlen valósággal tömjük
tele magunkat, ami azt jelenti, hogy például a
történelem sohase tudja meghaladni önmagát, és
foglya marad a tisztázatlan időszerűségnek. Így
aztán se múlt, se jelen nem lesz belőle. Ortega
egyik tanulmányában azt olvasom, hogy az emberi
élet kifejezetten pszichológiai élet: bujkáló,
csatangoló, becsvágyó, igazságkereső, önvádló,
szentséges, álomtalan, konok és gyenge is, de
alkalomadtán minden emelkedettségre képes.

Ehhez azonban idő kell, épp mint a történelem alakulásához.

Időnk azonban nincs. Mire beérne bennünk
valamilyen tapasztalat - fölhígul. Egyrészt,
mert sokakkal kell osztozni rajta, másrészt a
gondolatok eltömegesedése megállítja bennünk a
gondolkodást. Hiszen ha sokféle a gondolkodás,
az ember belecsúszik az embertelenbe. A homályba. A sem-
mibe.

Ebbe az irányba kellett volna elindulnom a
doktor úrral. Talán neki is és nekem is érdekes
lett volna tisztázni, hogy ha a forradalom már
lehetetlen Magyarországon, mi másban reménykedhetünk?

Kezdetben a nagy tömeggyűlések lelkesítettek
minket: sok százezer ember az Országház előtt, az Astoriánál!

Semmi! Árnykép! A szónokok mondatait beszippantották a falak.

Nem ingott meg a legyőzöttnek tekinthető
kormány, legföljebb újra lekozmásodott.

Aztán jött a március 9-i népszavazás. Fölényes
győzelem szerte az országban. Ablakok nyitódtak
ki boldogan, és bevetésre indult a remény. A
demokrácia álorcájában keringő diktatúrának már
csak a csontvázát láttuk szédelegni Budapest
utcáin. S harmadnapon már ugyanúgy botladoztunk,
mint azelőtt. S a kisebbségi kormány épp úgy
viselkedik, azóta is, mintha többségi kormány
maradt volna. Az ember riadtan teszi föl magának
a kérdést: vajon létezem-e? Én kiabáltam-e a
tömegben, a kordonok mögött, hogy a
miniszterelnök menjen Kukutyinba zabot hegyezni?
Vagy más kiabálta ezt, én pedig csak lengettem a
magyar zászlót? Ilyen alapon a halottakkal is
összetéveszthetnénk magunkat és a vértanúkkal
is. Ilyen alapon semmi közünk a létezéshez,
holott ha ki kell fizetni a gázszámlát vagy be
kell feküdnünk egy kórházba, azonnal tudjuk,
hogy mi vagyunk - mi. Hogyan tartozhat így az
okozat az okhoz, ha ennyire nevetségessé és
szánalmassá torzított el a korszak
mindnyájunkat? Lassan már fényképet se érdemes
csináltatni magunkról, hiszen nem tudjuk, melyik felünket ábrázolja a kép.

A valóságot régebbi időkben mindig körül tudtuk
járni. Még akkor is, ha sok volt benne a
rejtély. Sajnos ma nem tudjuk, mert a kettőt
képtelenek vagyunk elválasztani egymástól.
Mondok egy közönséges példát: valóságnak hisszük
azt, sőt igazságnak, amit a televíziók mutatnak.
Ha ez így volna, kemény, érdekes, drámai
világban élhetnénk, de végső soron a
legvalóságosabbnak hitt felvétel is ötven vagy
hatvan százalékban fikció, magyarul: elképzelés,
koholmány, finom részrehajlás, hiányos részlet.
Világunk tehát ott tart, hogy a rossz
megfertőzte a jót, s a jó nagyon udvariasan
próbálja magtalanítani, illetve legyőzni a rosszat.

A művelet sikerülhet?

Nem tudom. Eddig arctalanok maradtunk és
sorstalanok. Pedig mindkettő csírája bennünk van.

Öt nappal ezelőtt fordult velem a világ.
Kinyitom a Magyar Hírlapot, és a Vélemény&vita
rovatban Papp Lajos világhírű
szívsebészprofesszor fényképét látom. Homlokán
az elmaradhatatlan pánt. Sokan a gőg jelét
látják benne, én azonban a különbözni akaró
ember figyelmet keltő jelképét látom a sok
személytelen, kiüresedett ember között. Különbözöm, tehát vagyok.

Mi ez, ha nem a lázadás maga! Elolvasom nyílt
levelét, amelyet az ország minden lakosának ír,
azaz: a "Magyar Nemzetnek", s egyszerűen
áttüzesedem. A csodatevés és a siker embere azon
a profetikus hangon szólal meg, amelyen Jeremiás
és a mi Petőfink tudott csak megszólalni:
"Rendkívüli döntést hoztam az elmúlt napokban.
Lemondok igazgatói pozíciómról, egyetemi,
tanári, gyógyítói, kutatói, oktatói
tevékenységemről és múlhatatlan szerelmemről - a
szívsebészetről. Teszem ezt azért, mert a
továbbiakban nem vállalok cinkosságot a Magyar
Emberek elpusztításában. Nem leszek társtettes a Magyar Genocídiumban."

Nem akartam hinni a szememnek. Hát mégiscsak
megtalálta valaki a mi időnknek megfelelő
lázadás irgalmatlan lehetőségét? Vallomása
szilaj és magasrendű soraiban azt mondja el,
hogy végleg kiiratkozik Magyarország mai,
hivatalos rendszeréből. Újra birtokba veszi
önmagát, és sérthetetlensége egy másik Magyarország határköve.

Mi lenne, ha forradalom helyett ilyen lázadásról kezdenénk el beszélgetni?

Csoóri Sándor

----------
Személyes konklúzióm:

Nagyon igaza van Csoóri Sándornak utolsó mondataiban!

Ez a hatalom bitorló maffia kormány semmilyen
demokratikusan kifejeződő politikai, társadalmi, erkölcsi, nyomásra nem
reagál.

Minthogy maffiával állunk szemben, ez azt is
jelenti, hogy csak az erőszak nyelvén kommunikál.

Viszont a velük szemben álló többségi tömeg
velük ellentétes e tekintetben is, tehát csak a
saját eszközeivel, a békességesség eszközeivel élhet.

Ez az erőszakos hatalomra nézve maga a végzetes fegyver.

Annak idején így cselekedett Mahatma Gandhi is.
A passive resistance eszközét hirdette, s
győzedelmeskedett az akkori világhatalom felett.

Ma nekünk Papp Lajos professzor mutat példát.

Ha társadalmunk tekintéllyel, befolyással
rendelkező tagjai tömegesen (időlegesen)
visszavonulnának a mindennapi munka
tevékenységüktől, akkor akár órákon belül
'megállhatna az élet', s a válságos helyzetben már minden megváltozik...

Gondolkodjunk!

Tudjuk-e tömegesen követni Papp Lajost vagy tűrünk, várjuk, hogy

"... jőni fog, ha jőni kell,

A nagyszerű halál,
Hol a temetkezés fölött
Egy ország vérben áll. ..."

(Vörösmarty M.: Szózat)

Isten adjon nekünk útmutatást!

Eszterle István /Leányfalu/

Légy büszke ó magyar!

Tudjuk-e, hogy a 895-ös III. Honfoglalás idején, mintegy 500 000 magyar érkezik a Kárpát-medencébe, és ha összehasonlítjuk ezt a számot a mai népességi adatokkal (16 000 000), akkor láthatjuk, hogy mi 1100 év alatt a harmincszorosára növekedtünk a magyarságság lélekszámát illetően? A mai Franciaország területén például a IX. században 7 000 000 ember élt és ma mindössze 58 000 000 embert lehet találni Frank honban. Ez alig 8,5 szeres növekedést jelent.
Tudjuk-e, hogy a Honfoglalás idején Európában csak a görögöknek és a rómaiaknak volt írásbeliségük, és amikor mi megérkezünk a Kárpát-medence területére, már kiforrott, kész, mintegy 1700 éves írásbeliséget hoztunk magunkkal?
Tudjuk-e, hogy az Ómagyar Mária-siralom szövegét mi még a mai napig értjük, hiszen szókincsét, mind a mai napig használjuk? Shakespeare drámáit, a művelt; angol már csak szótár segítségével képes elolvasni, mivel annyit változott nyelvük az elmúl 440 év során. A miénk, megtartotta nyelvtanát és szókincsét. Nem volt hajlandó belesimulni, beleolvadni a nagy nyelvi forgatagba!
Tudjuk-e, hogy a Magyar Zenetudományi Intézet regisztrálta a 200 000-dik magyar népdalt, amelyből 100 000 már megjelent nyomtatásban is. A 80 milliós Németországban összesen 6000 (!) népdalt tudtak összegyűjteni.
Tudjuk-e, hogy a magyar mesevilág páratlan az egész világon? Európában nem ismerik a tündért, hetedhét országot, fanyüvőt, hétfejű sárkányt, még nyelvtani szinten sem. Nincs szavuk rá.
Tudjuk-e, hogy Európa nem ismerte a magyarok bejövetele előtt a hús megfőzésének módját? Nem ismerték a villát és a kanalat. Kézzel és késsel ették a sütött húst. Behoztuk a sajátos fűszerezési technikánkat, a darabolást, a fűszerekkel való összefőzést. Az édes, sós, savanyú, keserű ízek mellé mi hoztuk az erős ízt ételeinkben.
Tudjuk-e, hogy azért nem járnak tógában, ma Európában az emberek, mert mi behoztuk magunkkal a nadrágot, a zakót (kazak), a hosszú kabátot (kaftán). Amíg Európa saruba, csizmába, bocskorba járt addig mi behoztuk a háromnegyedes sarkos cipőt. Sőt még az alsó fehérnemű is általunk kerül a világnak erre a részére. Gondoljuk csak meg, ma Skóciában, ha valaki igazán korhűen akar a skót népviseletbe felöltözni, akkor nem vesz alsónadrágot a kockás szoknya alá.
Tudjuk-e, hogy a Honfoglalás idején, mi csodálatos növény és állatvilággal rendelkeztünk, amit magunkkal hoztunk a belső-ázsiai térségből?
Tudjuk-e, hogy az elmúlt időszakban sikerült, a parlament által, hivatalosan is nemzeti kinccsé tenni őshonos állatfajaink nagy részét? A kilenc kutya fajtát, a három parlagi tyúk fajtát, a szilaj marhát, a három mangalica fajtát, a tincses kecskét, és a galambjainkat. Ez egyben azt is jelenti, hogy nem lehet őket keresztezni, az országból kivinni. Tehát meg kell tartani a tiszta vérvonalat. A szürke marhát sajnos az osztrákok már levédték előttünk.
Tudjuk-e, hogy a hollandok 400 éve termesztik a tulipánt, mi 3000 éve?Mégis őket hívják a tulipán hazájának. Az egyetlen európai tulipán fajtának, a Tulipa Hungaricának géncentruma, a Kárpát-medencében van.
Tudjuk-e, hogy a világ második alkotmánya a miénk? Az első az izlandi 720-ból, a második pedig: Szent István király intelmei Imre herceghez.
Tudjuk-e, hogy a reneszánszt, mint művészeti stílust Ausztria és Németország tőlünk vette át?
Tudjuk-e, hogy az öntözéses gazdálkodást és a vetésforgót is mi honosítottuk meg a világnak ezen a részén? Mára már Európa elfelejtette ezt a tudást, és jórészt ennek köszönhető, hogy termőföldjeik tönkrementek, elhasználódtak. Ez az igazi indok arra, hogy miért is kellettünk az EU-ba!
És akkor még egy szó sem esett a magyarok ősi hitéről. Ezek persze csak kiragadott példák, a teljesség igénye nélkül. Talán nem hiába íródtak le.Jó lenne, ha legalább addig eljutnánk gondolatban, hogy magyarnak lenni nem szégyen! S akkor talán nem támolyognánk össze-vissza, abban a jogi, gazdasági és kulturális csapdában, amit nekünk állítottak Brüsszelben. S hogy nehogy azt higgyük, az író fantáziája, üldözési mániája mondatja velem ezeket a szavakat, álljon itt egy idézet bizonyságul:
Napóleon megkérdezte Francois Talleyrand-t, hogy mit tegyen a magyarokkal.
Talleyrand válasza: - Felség! Régi szokásuk a magyaroknak, hogy felnéznek nagyjaikra, és büszkék a múltjukra. Vedd el e nép múltját, és azt teszel velük, amit akarsz! A monarchia idején megvalósították Talleyrand elméletét.
És végül, tudjuk-e, hogy 1805-ben 6 ember mert beiratkozni a Pázmány Péter Tudományi Egyetemre, mert féltek, hogy az osztrákok megölik, kiirtják családjaikat? S nem sokkal később, 43 év múlva, megremegett a Föld. Most kereken 200 évvel később ugyanaz a helyzet. És 43 évvel később vajon újra lesz-e földindulás?
"Jó magyarnak lenni, igen nehéz, de nem lehetetlen!"(Széchenyi István)
Küldd el minden Magyarnak e levelet, hátha még van remény újra Magyarnak lenni!